Sporten als je ziek bent

      Geen Reacties op Sporten als je ziek bent

Je kent het wel. Zo van die dagen dat je totaal geen energie hebt. Een verkoudheid of zelfs grieperig. Normaal zou je vandaag gaan sporten. Sporten is immers goed voor de conditie en door regelmatig te sporten verhoog je je weerstand en word je minder snel ziek. Maar is het verstandig van te sporten als je ziek bent?

Belangrijk is van een groot onderscheid te maken tussen een verkoudheid en griep. Bij een gewone verkoudheid heb je een loopneus of verstopte neus. Je keel doet mogelijk zeer en je moet mogelijk vaak niezen. Soms heb je bij een verkoudheid ook last van oorpijn en tranende ogen.

De griep is veel erger. Je hebt koorts en mogelijk spierpijn. Je hebt meestal geen eetlust meer en je krijgt soms koude rillingen. De symptomen van griep lijken misschien wel op die van een verkoudheid maar zijn veel heviger. Het belangrijkste verschil is dat je bij griep duidelijk koorts hebt.

Sporten als je verkouden bent

Sporten met verkoudheid is geen enkel probleem. Het kan zelfs helpen om de luchtwegen vrij te maken. Natuurlijk moet u niet overdrijven. Doe het rustig aan. Als u gewoon bent van te gaan hardlopen gaat u in de plaats eens op een rustig tempo joggen. Ga je normaal een uur sporten overweeg dan eventueel van het te beperken tot een half uur.

Sporten als je de griep hebt

Sporten als je de griep hebt kan absoluut niet! Het risico bestaat dat u nog zieker wordt en dat u bijvoorbeeld een longonsteking krijgt of dat de griep overslaat op het hart! Als je griept hebt is je lichaam verzwakt. Een verzwakt lichaam nog eeens extra gaan belasten is niet zonder risico’s.

De gouden regel voor sporten als je ziek bent

  • Als je klachten hebt boven de nek zoals keelpijn, een lopende neus, oorpijn dan mag je sporten.
  • Als je klachten hebt onder de nek zoals misselijkheid, koorts en koude rillingen dan mag je niet sporten.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *