Hardlopen voor beginners: hoe start je?

      Geen Reacties op Hardlopen voor beginners: hoe start je?

Je conditie opbouwen, meer spieren kweken, je hoofd leegmaken, afvallen, stress verminderen; wanneer je regelmatig hardloopt, werk je aan al deze doelen. Heb je zin om te beginnen met hardlopen, maar weet je niet precies hoe? Hardlopen voor beginners is eigenlijk heel eenvoudig, want doordat je net begint, boek je snel vooruitgang. Maar de kunst is om het vol te houden. Hoe doe je dat? En waar begin je?

Allereerst is het belangrijk om goede hardloopschoenen en een leuke outfit aan te schaffen. Wanneer je rent op schoenen die fijn zitten, gaat het meteen een stuk gemakkelijker. Ook de juiste kleding voor de diverse weersomstandigheden is erg handig. In de winter kun je die hardloophandschoenen echt goed gebruiken, net als een thermoshirt- en legging en een winddichte jas. Als het warm is, zijn een hemdje en korte sportbroek juist een uitkomst.

Trainingsschema’s voor hardlopen voor beginners

Wanneer je voor het eerst gaat hardlopen, is het handig om met een trainingsschema te beginnen. Zo bouw je langzaamaan je conditie en dus ook je uithoudingsvermogen op. Bewaar de intervaltrainingen voor een later stadium. Er zijn diverse hardloopschema’s waarmee je kunt starten. Zo is de training van Evy waarin je van 0 tot 5 kilometer leert hardlopen in drie maanden tijd een geschikte trainingsoefening. Je begint rustig, met telkens een minuut lopen en een minuut rennen, maar na een paar weken kun je al een kwartier achter elkaar rennen.

Hardloopschema en opbouwen

Om aan je conditie te werken, zal je vaker dan een keer per week moeten sporten. Hardlopen werkt het beste wanneer je twee tot drie keer per week gaat. Dan zal je snel resultaat merken in zowel je conditie als ook bij je spieren. Het is aan te raden om op vaste dagen of avonden te gaan, zodat je weet wanneer je moet gaan. Wellicht helpt het om met een vriend of vriendin samen te lopen, dan heb je altijd een maatje aan wie je je kunt optrekken. Het kan ook motiveren om je in te schrijven voor een hardloopwedstrijd, zodat je een doel hebt om voor te trainen.

hardloopschema

Een hardloopschema maak je best zelf. Zorg dat het doel realistisch is. Bijvoorbeeld net beter lopen dan de Coopertest. Daarna maak je een schema week per week zodat je geleidelijk aan naar het doel kan werken.

Tips bij hardlopen voor beginners

Het tempo voor rennen is soms lastig te bepalen, maar wanneer je nog kunt praten of meezingen met je muziek dan heb je een goed tempo te pakken. Hardloopmuziek kan erg stimulerend werken om tijdens het rennen op te zetten. Het tempo en de beat van de hardloopmuziek zorgen ervoor dat je in een bepaald ritme komt en daardoor kan het hardlopen gemakkelijker gaan. De belangrijkste tip voor beginnende hardlopers: luister goed naar je eigen lichaam. Heb je nog veel spierpijn van de dag ervoor? Sla dan een dagje over. Of voel je dat je je lichaam overbelast hebt? Doe dan wat rustiger aan. Uiteindelijk ga je hardlopen voor je conditie, maar vooral voor je eigen plezier!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *