Hardloop tips voor beginners en gevorderden

      Geen Reacties op Hardloop tips voor beginners en gevorderden

Ben je van plan om te gaan hardlopen? Lees dan zeker onze 12 hardloop tips:

  1. Met een goede looptechniek verbruik je minder energie. Probeer ontspannen te lopen en experimenteer eventueel met je looptechniek. Hef je knieƫn niet te sterk op en probeer je hoofd en romp rechtop te houden.
  2. Een zeer logische hardloop tip. Koop fatsoenlijk hardloopschoenen. Met goede schoenen loop je niet alleen beter maar voorkom je ook blessures.
  3. Warming up en cooling down. Alvorens te beginnen met hardlopen warm je minstens 5 minuten op. Je kan bijvoorbeeld eerst 5 minuten extreem traag lopen of stevig doorstappen. Na het hardlopen nooit ineens stoppen. Rustig uitlopen zodat de bloedsomloop zich kan herstellen. Doe je dit niet dan kan je duizelig zijn en in sommige gevallen zelfs flauwvallen.
  4. Hardlopen doe je niet van de ene dag op de andere. Bouw alles rustig op! Een hardloopschema kan maar hoef je niet te gebruiken. Is het schema te zwaar durf het dan ook aan te passen.
  5. Ook bij hardlopen mag je niet overdrijven met de snelheid. Als je tijdens het hardlopen geen zin meer gezegd kan krijgen loop je duidelijk te hard.
  6. Probeer met anderen te lopen. In groep lopen is veel gemakkelijker dan alleen. Zorg er wel voor dat je reeds enkele maanden getraind hebt zodat je conditie in orde is om de groep te kunnen volgen. Ga nooit in groep hardlopen als je pas begint met hardlopen.
  7. Loop niet altijd hetzelfde parcours. Afwisseling is veel beter voor de gewrichten en pezen.
  8. Voorkom blessures. Voel je pijn of voelt het even niet goed aan. Neem dan enkele dagen rust! Beter een paar dagen onderbreken dan een ernstige blessure oplopen die weken of maanden nodig heeft om te herstellen.
  9. Bij een goede ademhaling gebruikt u ook de buik. Een strakke buik ziet er mischien wel goed uit maar als u de maximale longcapaciteit wenst te gebruiken zal u toch de buik moeten gebruiken.
  10. Let op de voeding. Eet maar eet niet teveel. Neem eventueel ook wat koolhydratenrijk voedsel mee. En natuurlijk vergeet niet van voldoende te drinken voor en tijdens het lopen. Voorkom ook een tekort aan ijzer. Bij een tekort kan het bloed de zuurstof niet snel genoeg transporten. Eet dus af en toe eens rood vlees. Rundsvlees bijvoorbeeld bevat veel ijzer.
  11. Mischien kan je niet in groep gaan lopen maar heb je iemand die je je met de fiets kan volgen. Let wel op dat je niet te snel gaat lopen. Het loopt zoveel gemakkelijker met iemand die je kent naast je. Tegelijkertijd heeft deze persoon ook een goede dosis lichaamsbeweging.
  12. Een hartslagmeter gebruiken tijdens het hardlopen mag maar staar je niet blind op de hartslag. Tenslotte ben je het nog altijd zelf die het moet aanvoelen of je hartslag te hoog is of niet. Ieder lichaam is anders. Het is niet omdat een bepaalde hartslag voor de ene perfect is dat dit voor iedereen zo is.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *